JFORCE Blog

Bankalar için KYC Rehberi

Banka
16.07.2022
Dinamik bir sektör olan bankacılık, teknolojik gelişmeleri oldukça sıkı takip ediyor. Bu teknolojik gelişmeler bankalar için yeni dijital fırsatlar sağlarken aynı zamanda yeni riskler ve sorumlulukları da artarak beraberinde getiriyor. İllegal aktörlerin de aynı teknolojik gelişmeleri kullanması bankalarda güvenlik açığına sebep oluyor. Bu nedenle bankaların müşteri profili denetim gerektiriyor.
Müşterinizi Tanıyın olarak da bilinen Know Your Customer (KYC), bankalar için zorunlu olan bir müşteri tanımlama ve doğrulama işlemi. Bankacılıkta dijitalleşme devam ettikçe, KYC süreci finansal regülatörler tarafından giderek daha dikkatli bir şekilde inceleniyor. Bu nedenle, bankalar KYC gereksinimlerindeki kuralları ve değişiklikleri takip etmekte zorlanıyor.
Bu yazıda, size KYC’yi inceleyip size bu uygulamanın temel yönleri hakkında bir fikir vereceğiz. Bu kılavuzu takip etmek, umarız ki bankanızın dijital bankacılık alanında güvenli ve başarılı olmasına yardım edecek.

KYC Nedir ve Neden Gereklidir?

Yukarıda kısaca bahsettiğimiz gibi, KYC, “customer onboarding” olarak bilinen müşteri oryantasyonu sürecinden başlayarak müşterinin kimliğinin doğrulamasını merkeze alan uygulamadır. Bu ilk aşamada, kullanıcı kimliğinin sahiciliğini yasal ve bağlayıcı kanıtlarla göstermekle yükümlüdür. KYC önceden ağırlıkla yüz yüze yapılıyordu. Ancak pandemiden sonra kimliği uzaktan doğrulamaya olanak sağlayan eKYC (elektronik Müşterinizi Tanıyın) uygulaması yaygınlaştı.
Dünya çapında bankalar ve diğer finansal kuruluşlar için zorunlu bir uygulama olan KYC, Kara Para Aklamayı Önleme (AML: Anti Money Laundering) gibi mekanizmalar tarafından şart koşulan güncel yasa ve düzenlemelere uymayı içeriyor. Yani, KYC'nin temel amacı, kara para aklama, yolsuzluk veya terör finanse etme gibi suç faaliyetlerinin önüne geçmek. KYC gereklilikleri ayrıca çevrimiçi dolandırıcılığın veya banka hesabının herhangi bir şekilde kötüye kullanımının önlenmesine dair müşterinin ilk elden sorumluluğunu teminat altına almaya yarıyor.

KYC’nin Bankalar için Önemi Nedir?

KYC’nin kilit önemi, bankaların regülasyon cezası almaktan kurtulmasına yardımcı olmasıdır. Yasa dışı faaliyetleri önlemenin en güvenli yolu, oryantasyon sürecinden başlatılıp belli aralıklarla kontroller içeren efektif bir KYC sürecidir. Böylelikle dolandırıcılar platformunuza kolayca erişemeyecek. Aynı şekilde siz de müşterilerin kişisel verilerini korumak konusunda endişelenmeyeceksiniz. KYC'ye uyum bankaların kendi sorumluluğunda olduğundan, KYC dikkatli bir şekilde uygulanmalı.
Yukarıda bahsettiğimiz temel güvenlik endişelerinin ötesinde, KYC aracılığıyla elde edilen müşteri bilgileri, bankaların müşterilerin belirli finansal risklerini taramasına yardımcı olur. Günün sonunda, bir bankanın kaynaklarını verimli kullanması için efektif bir finansal risk yönetimi gerek. KYC gereklilikleri ile uyumlu olmak bir bankanın müşterilerini korumaya bağlılığını gösterir. Bu da banka ve müşterileri arasındaki güven ilişkisini geliştirir.
Müşteri ilişkilerinin sorunsuz olması bankacılık sektörü için çok kritik. Sonuçta bankacılık gibi bir sektörde her zaman belirli bir risk düzeyi söz konusu. Adı üstünde: Müşterinizi Tanıyın. Bir bankanın güvenilirliğinin küresel imajı için büyük önem taşıdığını unutmayın. KYC, prestij inşa etmek için sağlam bir adım.

Bankalar KYC’den Nasıl Faydalanabilir?

KYC efektif bir şekilde uygulandığında hem müşteriler hem bankalar hem de finansal sistemler için son derece faydalıdır. KYC ile yasa dışı faaliyetlerin önlenmesi finansal sistemi daha güvenilir hale getirecektir. Güven, yerel ekonomide ve ülkede finansal istikrarı artırır. Buna karşılık, daha güvenli bir finansal sistem, bankaların kredi verme ve işlem hacmini artırmasını sağlar. Bu da bankalara kâr artışı olarak dönecektir.
KYC süreci sayesinde müşterilerin finansal geçmişine ulaşabilir, varlıklar ve borçlar bazında risk değerlendirmesi yapabilirsiniz. Bu sayede olası riskleri takip edebilir ve bu risklerin gelecekteki faaliyetleriniz için önemini analiz edebilirsiniz. Risk değerlendirmesi ve analizi, kredi portföyünüzdeki genel riski azaltacak ve kâr marjınızı yükseltecektir.
Finansal sistemin gerekliliklerine göre yapılan bir KYC uygulamasının idari sorumlulukları ve yüksek maliyetleri, özellikle küçük bankalar için beraberinde zorluklar getiriyor. Ancak dijitalleşme sayesinde bunu bir rekabet üstünlüğüne dönüştürüp KYC’den maksimum fayda sağlayabilirsiniz. Çünkü dijitalleşmiş bir KYC süreci, bankanızın güvenliğini sağlarken müşterilerinize sunduğunuz deneyimi iyileştirir.
Birçok banka KYC'yi tek seferlik bir müşteri etkileşimi olarak algılar ve bir daha asla gündeme getirmez. İşin doğrusu bu değil. Kimlik doğrulama, herkesin maksimum güvenliği için sürekli bir deneyim aslında. Bu yüzden yeni regülasyonlar ortaya çıktığında müşterilerinizin bunlara kolayca uyum sağlayabilmesine yardımcı olmalısınız. Bu, müşterilerin kendi bilgilerini yönetmeleri için basit ve güvenli online araçlar sağlamak demek. Bu tür otomatik çözümler, müşterilerinizi rahatsız etmeden araştırma maliyetlerinizi azaltır.

Sonuç Olarak

İllegal yöntemler giderek daha karmaşık hale geldikçe, bankaların olası hileleri yakalaması ve bunların önüne geçmesi gerekiyor. Bankanızı KYC konusunda güncel tutmak için yapacağınız ilk şey değişen regülasyonlara dikkat etme. Ardından güvenlik tehditlerini ve diğer finansal riskleri kolayca ele alabilirsiniz.
Verimli bir KYC uygulaması, finans sektöründeki her aktör için oldukça faydalı. Dijital çözümler ise bankaların maliyetleri düşürürken KYC verimliliğini artırmalarını sağlıyor. Dijital dönüşüm sayesinde KYC, bankanız için zahmetsiz bir sürece dönüşecek ve küresel ölçekte değer yaratacaktır.
Yazar: Jforce