JFORCE Blog

Dolandırıcılıkla Mücadelede Yüz Tanıma Teknolojisi ve Cep Telefonu Kullanımı

Banka
16.07.2022
Dijital güvenlikte biyometri kullanımı yeni bir durum değil. Günlük hayatımız giderek daha fazla çevrimiçi hale geldikçe, bankalar, finans kurumları ve diğer şirketler de daha güvenli doğrulama süreçleri arıyor. Bunların arasında en yeni ve en iyi olanı yüz tanıma teknolojisidir. Apple'a göre, bir başkasının parmak iziyle telefonunuzu açma olasılığı 50.000'de 1'dir. Yüz tanıma teknolojisiyle bu oran, 1 milyonda 1 olur.
Çevrimiçi dolandırıcılık ve kara para aklamanın bir tehdit olmaya devam etmesinin de etkisiyle yüz tanıma gibi teknolojiler geleneksel Müşteri Kimlik Doğrulama sürecine (KYC) ek bir güvenlik katmanı şeklinde dahil edilerek elektronik Müşteri Kimlik Doğrulama (eKYC) süreci oluşturuldu. Yüz algılama teknolojisi ve cep telefonu doğrulama, hem şubelerde hem de uzaktan kimlik doğrulamasında kullanılarak, müşterilerin parasını daha güvenli hale getirmek ve gelişmiş bir kullanıcı deneyimi oluşturulabilir.

Yüz tanıma teknolojisi nasıl çalışır?

Esasen, yüz tanıma teknolojisi, yüz özelliklerini ve vektörleri belirleyip bunları bir kişiyle eşleştirerek çalışır. Ses teknolojisinin ilk ortaya çıktığı ve sesinizdeki küçük farklılıkları anlaması için aynı kelimeleri defalarca tekrarladığınızı hatırlıyor musunuz? Yüz tanıma da aynı şeyi yapar, ancak anında ve tek bir taramayla.

Yüz tanımanın faydaları nelerdir?

Finans sektöründe yüz tanıma teknolojisini kullanmanın çeşitli faydaları vardır:

  • Gelişmiş güvenlik: Dolandırıcılar şifre ve parolaları kırabilir, ancak birinin yüzünü kopyalamak tamamen yeni bir engeldir.
  • Anında doğrulama: Soru sormadan veya ayrıntılı bilgi istenmeden anında kimlik kontrolü yapılabilir.
  • Uzaktan müşteri edinimi: Bazı müşteriler tüm işlerini uzaktan yapmayı tercih eder. Yüz tanıma teknolojisi, finansal kurumların bunu güvenli bir ortamda sunmasına olanak tanır.
  • Kağıtsız ve uygun maliyetli: Kimlik kontrolünü gerçekleştirmek için ayrılan kaynakları azaltarak maliyetinizi düşürür ve çalışanların bu zamanı başka işlerde kullanmasını sağlarsınız.
  • İnsan hatasını ortadan kaldırır: İnsanlar hata yapar. Hem yönetmelik kurallarına uymak hem de finansal kuruluşların bütünlüğünü korumak için gerekli olan kimlik kontrolleri için teknoloji çok daha güvenilirdir.

Banka ve finans kuruluşları yüz tanıma teknolojisini nasıl kullanıyor?

Dijital dönüşüm ile uzaktan bankacılık yaygınlaşmaya başladı, bu durum müşteri hizmetlerinin de uzaktan yapılmasını gerektiriyor. Mobil bankacılık uygulamaları artık hesap bakiyelerini kontrol etmek ve basit işlemler yapmak için standart hale geldi. Ancak ileri görüşlü kurumlar, müşteri beklentilerini karşılamak ve güvenliği artırmak amacıyla müşteri hizmetleri için yüz tanıma teknolojisinden yararlanmaya başladı.

İnternet bankacılığı için gereken güvenlik soruları, bir zamanlar güvenli bir süreç olarak kabul ediliyordu. Ancak gerçekte, bu soruların cevapları genellikle tahmin edilebilir olduğundan dolandırıcıların nispeten kolaylıkla ulaşabileceği anlamına geliyor. Yüz tanıma teknolojisi, müşterilere daha verimli bir kullanıcı deneyimi sunarken dolandırıcılığı zorlaştırır.

Bu kapsamda gelişmiş ATM güvenliği uygulamasını da sayabiliriz. Bu uygulamada kartsız para çekme işlemleri bile yapılıyor. ATM kamerası müşterinin yüzünü tarar, tanımlar ve ikinci güvenlik katmanı olarak şifre girişi istenir. Böylelikle güvenlik ve müşteri hizmetleri bir arada sağlanır.

Bilgilerin mobil cihazda saklanarak bulut tabanlı süreç gecikmelerini önleyen yüz tanıma teknolojisi sayesinde mobil cihaz güvenliği artmıştır. Kimlik doğrulama için mobil cihazdan veritabanına yalnızca küçük, şifreli kodlar gönderilir. Bu nedenle, mobil bankacılık daha hızlı ve daha güvenlidir. Bu gelişme daha geniş bir hizmet yelpazesini uzaktan sunmak için fırsatlar dünyasının kapılarını açar.

Hatta bazı bankalar, yüz tanıma teknolojisine dayalı entegre güvenlik sistemleri uygulamaya başladı. Elekronik Müşteri Kimlik Doğrulama (eKYC) ile şubelerdeki birbirine bağlı cihazlar kullanılarak geleneksel CCTV veya ATM kameraları, yüz tanıyan kameralar ile değiştirilerek bilinen dolandırıcılar ve suçlular görüldüğünde tespit edilebilir.

Dijital Müşteri Edinimi

Geleneksel olarak, müşteri edinimi banka personeli için zahmetli bir görev olmuştur. Bu noktada yapılacak bir hatanın bankaya çok zarar verebileceği göz önüne alındığında, muhtemelen personelin en önemli görevlerinden biri budur, diyebiliriz. Müşteri ediniminde çok karmaşık sahtecilik girişimlerini tespit etmek genelde baskı altında çalışan personele düşer.

Yüz tanıma teknolojisini kullanan dijital müşteri edinimi uygulaması, hem işlem anında hem de gelecekteki müşteri kabul sürecini güçlendirirken, çalışanların üzerindeki baskının bir kısmını ortadan kaldırır. Bu uygulamada, yeni bir hesap açılışı sırasında, banka çalışanının tablet yardımıyla çektiği müşteri fotoğrafı, daha sonra Müşterini Tanı (KYC) protokolünün bir parçası olarak kaydedilir.

Banka, hem Müşterini Tanı (KYC) sürecine hem de müşteri deneyimine yardımcı olan hızlı bir süreç için yeni müşterinin yasal ve finansal durumunu o anda kontrol edebilir. Yüz tanıma teknolojisinin devreye alınmasıyla müşteri, şubeyi tekrar ziyaret etmek zorunda kalmadan krediler, kredi kartları veya kredili mevduat hesapları gibi ürünlere başvurabilir.

Daha da iyisi, yüz tanıma teknolojisinde mobil telefon veya görüntülü konuşma kullanılabilir. 

Müşteriler, bilgisayarlarından veya mobil cihazları yardımıyla dünyanın her yerinden çok kolay bir şekilde hesap açabilirler. Tek ihtiyaçları bir internet bağlantısı. Kimlik kartlarının veya pasaportlarının fotoğraflarını yükleyebilir ve yüzlerini tanıtmak için web kameralarını kullanabilirler. Bunlar, şifreli bir kod yardımıyla sistem tarafından anında işlenerek kimlik doğrulaması yapılabilir.

Face2Pay

Face2FacePay, akıllı ödemeleri basitleştiren ve müşterilere kasada zaman kazandırmayı amaçlayan yeni, modern ve yenilikçi bir şirkettir. Halen Çin ve Brezilya'da uygulanan sistemin Orta Doğu ve Asya’da da başlatılması planlanıyor.

Temassız teknoloji, işlem sürelerini hızlandırmaya, mağazalardaki hatları kısaltmaya, güvenliği artırmaya ve işletmelerde şeffaflığı iyileştirmeye yardımcı olacaktır. Ancak bu teknoloji müşteri gizliliği, veri depolama, suç riski ve önyargı ile ilgili endişeleri artırıyor.

Nasıl uygulanır?

Bu sistem üçüncü taraf bir yüz tanıma şirketinin biyometrik kimlik doğrulama sistemlerini ödeme sistemlerine bağlayarak uygulanacak. Tedarikçilerin bağımsız sertifikasyondan geçmesi sağlanacak. Müşteriler, bankalarının mobil uygulamasını kullanabilir veya fotoğraflarını ve ödeme bilgilerini çekecek bir uygulama yükleyerek kullanabilecekler. Bu bilgiler, üçüncü taraf sağlayıcının sunucularında kaydedilecek ve saklanacaktır.

Ödeme sırasında müşterinin yüzü saklanan verilerle eşleştirilecektir. Kimlikleri doğrulandıktan sonra, işlemler otomatik olarak papılacaktır. Sahtekarlığı azaltmak için kameraya gülümsemek veya kamera hala yüzünüzü algılarken el sallamak yaygın olarak kullanılan seçeneklerdir.

Benzer kimlik doğrulama teknolojileri, akıllı telefonlarda (face ID) ve Avustralya'daki "akıllı kapılar" da dahil olmak üzere dünyanın birçok havaalanında kullanılmaktadır.

Müşterilerin verileri, ilgili biyometrik hizmet sağlayıcı ile şifrelenmiş biçimde saklanacak ve müşteri "kayıtlarını sonlandırmak istediğini belirttiğinde" kaldırılacaktır. Açıkçası, gizlilik koruması, özellikle dahil olan birçok potansiyel üçüncü taraf sağlayıcı olduğunda, büyük bir endişe kaynağıdır.

İşin iyi tarafı, müşteriler biyometrik ödeme sistemini kullanıp kullanmama konusunda bir seçeneğe sahip olacaklar. Ancak, bunu teklif edip etmemeleri veya yalnızca tek ödeme seçeneği olarak sunmaları hizmet sağlayıcılarının takdirine bağlı olacaktır.

Bu ödeme hizmetinin rahatlığını isteyen müşterilerin, ilgili tüm verileri ve gizlilik koşullarını kabul etmesi gerekir. Raporlarda da belirtildiği gibi, bu uygulamaların sadakat planlarıyla entegre olma ve satın almalara dayalı kişiselleştirilmiş önerilerde bulunma potansiyeli bulunyor.

Doğruluk Sorunu

Yüz tanıma teknolojilerinin doğruluğu daha önce sorgulanmış olsa da, Ulusal Standartlar ve Teknoloji Enstitüsü tarafından yapılan testlere göre, mevcut en iyi yüz kimlik doğrulama algoritmaları sadece %0,05'lik bir hataya sahiptir. Bazı ülkelerde, bankalar bile kullanıcıların hesaplarına giriş yapmak için buna güvenmeye başladılar.

Sonuç Olarak

Müşterini Tanı Protokolleri, finansal güvenlik sistemleri ve kara para aklamayı önleme teknikleri için esastır. Çevrimiçi dolandırıcılıkta teknolojik gelişmeler daha fazla kullanılarak, müşterilerin mali işlerine yönelik tehdidi artıyor ve daha karmaşık hale geliyor. Bu nedenle banka ve finansal kuruluşlarının bu tehdide karşı koymak ve kullanıcılarını korumak için aynı teknolojik yeniliklerden yararlanmaları çok önemlidir.

Ek bir avantaj olarak, yüz tanıma teknolojisini bu şekilde benimsemek, finans sektörünün ürünlerini geliştirmesine ve özellikle finansal işlerini uzaktan yürütmeyi tercih eden müşteriler için daha iyi bankacılık seçenekleri sunmasına da olanak tanır.

Yüz tanıma, finans sektörünün geleceğidir. Elektronik müşterini tanı, müşterini tanının geleceğidir. Bu teknolojileri kullanan finans kurumları, veri koruma ve kimlik doğrulamadan ödün vermeden yüksek kaliteli, güvenli bankacılık hizmetleri sunmak için her zamankinden daha fazla kapasiteye sahiptir.

Yazar: Jforce