JFORCE Blog

Finans Sektöründe İş Süreci Otomasyonunun 5 Kullanım Örneği

Banka
03.05.2022
Gartner’ın raporu finans liderlerinin yaklaşık %80'inin önde gelen otomasyon aracı RPA'yı (Robotik Süreç Otomasyonu) uyguladığını veya uygulamayı planladığını gösteriyor. Ancak finans sektörünün ileri görüşlü liderleri, süreç yönetimi ve robotların ötesinde akıllı otomasyon (IA) teknolojilerini de iş süreçlerine dahil ediyor.
 
Finans sektöründe iş süreci otomasyonu (BPA), bankaların iş yapma modellerinde dijital dönüşümü sağlıyor. Yapay zeka ve Karar Otomasyonu gibi çok sayıda teknoloji, hiper otomasyona bu geçişi destekliyor.
 
Hiper otomasyon, kuruluşların mümkün olduğunca çok sayıda iş ve BT sürecini hızlı bir şekilde belirlemek, denetlemek ve otomatikleştirmek için kullandığı, iş odaklı, disiplinli bir yaklaşımdır. Hiper Otomasyon, Yapay zeka (AI), makine öğrenimi, süreç otomasyonu, iş kuralları yönetimi, düzenleme ve iş zekası dahil olmak üzere birden çok teknolojinin, aracın veya platformun düzenlenmiş kullanımını içeriyor. 

Dijital Bankacılıkta Müşteri Beklentisi

Teknolojinin  etkisiyle  dönüşen müşteriler, bankaların  kişiselleşmiş, güvenilir ve ihtiyaçları hızla karşılayan bir rol üstlenmesini istiyor. Daha pratik ve güven veren bankalar, rekabette güç kazanıyor.
 
Banka müşterileri dijital bankacılık çağında özellikle şu alanlarda somut adımlar atmanızı bekliyor:

Kolay erişilebilirlik

Bankalar ve diğer finans kurumlarının akıllı telefonlardan kolayca kullanılabilecek ama masaüstü cihazlardan da ulaşılabilecek platformlar sunması gerekiyor. Statista’ya göre, 2020 itibariyle, dünya çapında 1,9 milyar kadar kişi aktif olarak online bankacılık hizmetlerini kullandı. Bu sayının 2024 yılında 2,5 milyara ulaşacağı tahmin ediliyor.
 
Bankacılık ve fintech hizmetlerine kolay erişim sağlayan yeni müşterilerin dijital katılımı da en önemli öncelikler arasında. Yüz algılama ve canlılık kontrolü ile birleştirilmiş çipli pasaportları ve kimlik kartlarını okuyan NFC donanımlı akıllı telefonlar, uzaktan katılımı mümkün olduğunca güvenli hale getiriyor.

7/24 destek

Banka müşterileri, kendileri için çok değerli olan birikimleriyle ilgili her an aksiyon ve gerektiği anda beklemeden destek alabilmek istiyor. Müşterilerin %49'u için anında destek, sadakat oluşturmayı sağlıyor. Sohbet robotları, anında görüntülü sohbet, mobil uygulama üzerinden müşteri hizmetlerine kolay erişim gibi teknolojiler, müşterilerin erişim kanallarını artırarak 7/24 destek sunmanıza yardımcı olabilir.

Kişiselleştirilmiş hizmetler

Farklı müşterilerin, farklı ihtiyaçları ve kullanıcı davranışları var. Bu nedenle genel geçer  değil, gerçekten kendilerini ilgilendiren hizmet ve ürünler görmek istiyorlar. Veriye dayalı somut analiz ve raporlar, bankaların müşterilerini daha iyi tanımasını ve onlara kişiselleştirilmiş deneyim sunmasını sağlıyor.
 
Müşteri olaylarını dinleyen ve bilinçli aksiyonlar alan bankalar, satışla ilgili faaliyetlerde %70 daha yüksek başarı oranları elde ediyor.

Veri güvenliği

Müşterilerin çok değerli ve gizli verilerini paylaştığı  finans sektörünün, veri güvenliğini sürekli odağa alması gerekiyor. Veri açığı olan bankalar, müşterileri tarafından büyük bir hızla güven kaybediyor. Üstelik verinin kötü niyetli kullanıcıların eline geçmesine karşı korunması, bankaların yasal sorumluluğunda.

İş Süreci Otomasyonunun Faydaları

Bankalar için iş süreci otomasyonu, RPA’in görev odaklı süreç otomasyonunun ötesinde daha bütünlüklü bir yaklaşımı kapsıyor.
 
Finansal hizmetler sektörü, geniş veritabanları üzerinde gerçekleşen sürekli değişiklikleri denetlemeyi ve yönetmeyi gerektirir. Bu süreçler manuel olarak yapıldığında, çalışanların çoğu   vakitlerinin önemli bölümünü veri girişi ve aktarımına ayırmak zorunda kalır. Yoğun dikkat gerektiren bu görevlerde çalışanların hata yapma olasılığı robotlara göre çok daha yüksektir. 
 
Otomasyon ile birlikte, bu süreçler hızlı ve hatasız olarak tamamlanabilir. Böylece banka çalışanlarının motivasyonu artar. Çalışanlar birebir görüşme ve insan becerisi gerektiren görevlere daha fazla zaman ayırarak müşteri memnuniyetini artırır.
 
Kısaca, bankacılıkta otomasyon, 
  • İş otomasyonunu güçlendirir ve süreçleri otomatikleştirir.
  • İş akışlarını hatasız hale getirir.
  • Ekip işbirliğini destekler ve verimliliği artırır.
  • İş çevikliğini ve doğrudan işlemeyi artırır
  • Verilere erişilebilirliği ve depolama mekanizmalarını iyileştirir.
  • Robotlara veri girişi gibi tekrarlayan ve düşük vasıflı emek yoğun görevleri devrederek çalışan verimliliğini artırır.
  • Veriye dayalı görevleri hızlandırarak müşterilere hızlı, kaliteli hizmet sunar.
  • Düzenleme ve uyumluluk hataları riskini azaltır.
  • Finansal analiz ve tahminleri güçlendirir.

İş Süreci Otomasyonunun Kullanım Alanları

Teknolojiyi büyük oranda benimseyen finans sektörü, iş süreci otomasyonunu farklı alanlarda kullanarak iş akışlarını hızlı ve pratik hale getiriyor. 
 
Otomasyonun kullanıldığı başlıca alanlar şunlar:

İlk katılım süreci

Müşteri katılımı ya da ilk katılım süreci, kullanıcılar bir bankanın ya da finans kuruluşunun müşterisi olduğunda gerçekleştirilen oryantasyon sürecidir. İlk kayıttan ürün aktivasyonuna ve ilk kullanım sırasında müşteri desteğine kadar tüm süreci kapsar. Böylece, yeni başlayan işbirliğine değer katar ve müşteri sadakatini artırır. 
 
Otomasyon ile manuel işleri hızlandıran ve hatasız hale getiren bankalar, müşteri katılım sürecindeki gecikme, veri girişi hataları gibi yaygın sorunları ortadan kaldırabilir. Dijital katılım, fiziksel teması gereksiz kılar. Mobil yakalama ile birlikte video konferans, çip kimliği tanıma, yüz ve canlılık algılama ile tanışın, süreci basit ve anlaşılır hale getirir.
 
Digital Onboarding'in bir parçası olan AML süreci, bankaların yeni yaptırım listelerine ve düzenlemelere uymasını sağlar. Üstelik, manuel iş yükünden kurtulan çalışanlar, yeni müşterilerle daha yakından ilgilenebilir. Böylece müşteri ile yolculuğun başından itibaren daha güçlü bir bağ kurulmuş olur.  

Kredi verme süreci

Otomatikleştirilmiş kredi verme süreci, tüm adımları hem çalışan hem kredi talebinde bulunan taraf için sadeleştirir ve hızlandırır. Başvuruları otomatik olarak okuyan ve değerlendiren akıllı sistemler, başvuruyu yanıtlama ve olumlu olması durumunda ödemeye kadar tüm süreç için kullanılabilir.
 
Böylece, bankalar ve finans kurumları, kredi portföyünün kalitesiyle birlikte müşteri memnuniyetini de artırabilir. 

Kart işlemleri

Kart işlemlerinde otomasyon ile uzun bekleme süreleri azaltılarak müşteri memnuniyeti artırılabilir. RPA yardımıyla normalde haftalar sürecek başvuru inceleme süresini dakikalara düşürerek ve talepleri kolayca yönetebilirsiniz. 
 
RPA, otomatik olarak farklı sistemler üzerindeki veriyi bir araya getirerek kart başvurularını inceleyebilir, önceden atanmış kurallara bağlı olarak bir karar verebilir. Kart kullanımı sırasında da, otomasyon sistemleri, kart verileri güncelleme, kart kullanımını raporlama gibi farklı işlemler için kullanılabilir.

Uyumluluk süreci

Finans sektörü için yasal düzenlemelere bağlı kalmak hayati önem taşır. Hesap verilebilirliği sağlamak için sürekli değişen düzenlemeleri takip etmeniz gerekir. İnsan gücü ile tüm uyumluluk sürecini tamamlamak açıklara ve zaman kaybına neden olur. 
 
Otomasyon programları, mevcut uyumluluk ve denetim durumunuzu denetler. Gerçek zamanlı olarak uygulamaya almanız gereken düzenlemeleri bildirir. Böylece sizi yasal olarak güvende tutar. 

Dolandırıcılık tespiti

Çok sayıda gizli verinin sorumluluğunu taşıyan finansal hizmetler sektörü, yoğun dolandırıcılık tehdidi altındadır. Online bankacılık, 2021 yılının ilk çeyreğinde tüm bankacılık işlemlerinin %96'sını ve tüm dolandırıcılık girişimlerinin %93'ünü oluşturdu. Bu nedenle finans sektörünün dolandırıcılıkla mücadeleyi merkezine alması gerekiyor.
 
Yapay zeka ve makine öğrenimini kullanan uygulamalar, online bankacılık, e-cüzdanlar, kredi kartları üzerinden gerçekleşen ve hızla gelişen dolandırıcılıkla mücadeleye karşı şirketleri güçlendiriyor. 
 
Bunun için çok sayıda veriyi aynı anda analiz eden RPA,
  • kullanıcının düzenli davranışından farklı bir işlem gerçekleştiğinde,
  • beklenmedik şekilde yüklü bir harcama yapıldığında,
  • geçerliliğinden emin olunmayan bir belge sisteme girildiğinde, 
  • veya benzeri anormal durumlarda otomatik olarak bilgi verir.
 
Finans sektörünün dönüşen müşteri beklentisi, şirketlerin dijital dönüşüme çok daha hızlı katılmasını zorunlu hale getiriyor. İş süreci otomasyonunu merkeze alan bankalar ve diğer finans şirketleri, müşteri katılım süreci, kredi verme süreci, kart işlemleri, uyumluluk süreci ve dolandırıcılık tespitinde pratik ve hatasız işlem yürütme şansı yakalıyor. 

JFORCE’un bankacılık çözümleri ile siz de dijital dönüşümünüzü tamamlayın.
Yazar: Jforce